4 essentiële elementen van internetmarketing uitgelegd

Internet marketing gaat z’n tijd ver vooruit. De mogelijkheden om je bedrijf, product of dienst op het internet bekend te maken met je doelgroep zijn eindeloos en laat de traditionele marketing zoals die op TV, in bladen, kranten en bijvoorbeeld Abri’s ver achter zich. Voor dit artikel hebben wij Internet marketing bureau - Growth uit Almere uitgenodigd om hun expertise op dit gebied met ons en jullie te delen.

It’s all about the money (meerwaarde voor je geld)

Wanneer je de hoogste mogelijke ROI (return on investment) wilt hebben, is het een kwestie van je doelgroep zo specifiek mogelijk targeten. Het internet is hier uitermate geschikt voor. Door de groei van Big Data wordt het steeds makkelijker om een specifieke (niche) doelgroep te bereiken en daarmee de beste ROI te behalen. Wanneer je weet wat je doelgroep is (wie je perfecte potentiële klanten zijn) kun je onderzoeken waar deze het meest op internet vertegenwoordigd zijn. Vervolgens kun je ze gaan targeten met op maat gemaakte content en advertenties.

Internet marketing essentials

Om je doelgroep te benaderen en te laten converteren tot klanten en omzet. Zijn er 4 essentiële elementen binnen de internet marketing die je op z’n minst zou moeten toepassen als bedrijf om online beter vindbaar te worden waarmee je jouw doelgroep perfect kunt bereiken en laten converteren. Het gaat hier om:

  1. Je (bedrijfs)website optimaliseren met waardevolle content voor zoekmachines en organische groei. Ook wel SEO (search engine optimization) genoemd.
  2. Linkbuilding voor het bouwen van waardevolle backlinks naar je de content op je website.
  3. Betaald gericht adverteren op de juiste plekken bij grote platformen.
  4. Email marketing voor het opbouwen en onderhouden van een klant bedrijfsrelatie.

Laten we hier stap voor stap doorheen gaan en de basis van elk element uitleggen zodat we beter begrijpen wat het effect en nut ervan is.

1. Geoptimaliseerde content voor organisch bereik.

Je bedrijfswebsite is je visitekaartje, of dit nu gaat om een dienstverlening een webwinkel of ander online platform. Nadat je je website helemaal hebt geoptimaliseerd voor zoekmachines en deze ook nog eens conversiegericht hebt opgebouwd is het belangrijk om met hiermee organisch verkeer te genereren.

Je ideale doelgroep bereik je organisch het beste door content op je website te plaatsen dat gericht is aan deze doelgroep waarin interesses, problemen en andere onderwerpen worden aangestipt die relevant zijn voor jouw niche of markt.

Creëer waardevolle content

Dit doe je met blogs of op maat gemaakte landingspagina. Hoewel er een verschil zit tussen landingspagina's en blogs gaan we daar nu niet verder op in. Maar beide zijn ideaal om via organisch verkeer jouw potentiële klanten te bereiken omdat je antwoorden op hun vragen hebt. Kort door de bocht zorgt deze creatieve content ervoor dat je website en blogs beter worden gevonden in de zoekmachines wanneer mensen naar specifieke zoekwoorden en of oplossingen zoeken.

2. Linkbuilding voor kwalitatieve links naar je website en content.

Om de de content en blogs op je website kracht bij te zetten in het genereren van organisch verkeer is het bouwen van kwalitatieve backlinks al sinds het ontstaan van de zoekmachines een belangrijke factor geweest. Daarbij wel gezegd dat het vandaag de dag niet zo makkelijk meer is dan vroeger en je dit werk het beste kunt overlaten aan een internet marketing specialist.

Hoe je aan goede backlinks komt is gaan we een andere keer behandelen. Wel is het alvast belangrijk om te begrijpen dat kwalitatieve waardevolle content zelf voor backlinks zorgt. Informatie waar mensen echt wat aan hebben en van hoge kwaliteit is wordt vanzelf gedeeld op andere websites. Op deze manier kun je een bepaalde autoriteit opbouwen in jouw segment.

Linkbuilding is nodig maar moet wel vakkundig worden uitgevoerd.

Toch is het in de meeste gevallen nodig om linkbuilding uit te voeren, het liefst uitbesteed omdat dit veel werk is wanneer je wilt dat dit goed gebeurd en je bedrijf niet schaadt. Dit komt mede omdat je concurrentie het ook doet. Jouw informatie mag dan misschien van het hoogste niveau zijn, de kans dat je concurrent dit ook heeft is heel groot, wanneer deze ook nog een backlink strategie hanteert zal deze je voorbij gaan in rankings en veel potentiële klanten afpakken. Voor een linkbuilding strategie kun je het beste contact opnemen met een internet marketing bureau.

3. Online adverteren via verschillende kanalen

Iets dat je zelf kunt doen maar wellicht beter kunt uitbesteden aan een online marketing bureau is je doelgroep bereiken via advertenties. Hierbij kun je denken aan adverteren op Google, Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter. Maar ook op grote websites die veel bereik hebben binnen jouw marktsegment.

Het voordeel van online adverteren is dat je totale controle hebt over je uitgaven, dat je je ROI en resultaten goed kunt meten. En dat je zeer gericht kan targeten op specifieke eigenschappen van mensen. Zo kun je je doelgroep opsplitsen in meerdere segmenten zoals leeftijd, geslacht, regio (woonplaats) interesses, nationaliteit, het soort besturingssysteem en platform dat gebruikt wordt en nog veel verder.

Hypothetisch gezien zou je zo nauwkeurig kunnen adverteren dat alleen allee buren in jouw straat je advertentie te zien krijgen als je dat zou willen. Als je hierover nadenkt dan begrijp je al snel waar hier de kansen liggen en hoe je dit op een creatieve manier kunt inzetten. Als je daar dan ook nog op maat gemaakte content bij maakt dan kun je met je bedrijf echt het verschil maken.

Een bekend doeltreffend voorbeeld uit de praktijk

Het cambridge schandaal waarmee Donald Trump aan de macht kwam in de Verenigde Staten is hier een perfect voorbeeld van. Samen met Facebook heeft het campagneteam van Trump destijds miljoenen Amerikaanse Facebook gebruikers gesegmenteerd in verschillende categorieën, denk aan voorstanders, tegenstanders van Trump, maar ook mensen die nog twijfelden.

Ook werden deze segmenten verder opgesplitst in geloof, geslacht, woonplaats, etniciteit, leeftijd etc. Voor elk segment werden vervolgens aparte campagne boodschappen gemaakt door middel van video, posters, persberichten en allerlei andere creatieve content. Dit alles om iedereen te overtuigen om op Trump te stemmen. Het resultaat is geschiedenis. Dit is enkel om aan te geven wat de kracht van online adverteren kan zijn mits goed toegepast.

4. E-mail marketing | Bouw, onderhoud en converteer je klanten

Die hierboven beschreven elementen zijn vooral bedoeld om je doelgroep te bereiken en zo goed mogelijk te laten converteren. E-mail marketing is daar een goede ondersteuning bij, het stelt je in staat om potentiële klanten die nu nog twijfelen later alsnog te converteren. En je kunt er een perfecte klantbedrijf relatie mee opbouwen om klanten steeds weer terug te laten komen.

Je kunt e-mail marketing inzetten om mensen op te vangen die nog niet direct iets willen kopen of van ja afnemen via je website. Stel je verkoopt producten in een webwinkel en je krijgt organisch dan wel betaald verkeer op je website die echter niets kopen maar wel geïnteresseerd zijn in bepaalde producten (dit kun je tenslotte meten) dan kun je deze voor dat ze je website verlaten iets gratis geven in ruil voor hun e-mail adres. Denk aan een kortingscode of een e-book met tips die hun probleem oplossen. Dit worden ook wel lead magnets genoemd, en hebben een hoog conversie percentage. Je biedt namelijk iets gratis aan.

Doelgroepen opsplitsen en laten converteren

De e-mail adressen die je op deze manier hebt verzameld kun je ook weer segmenteren. Dit moet je wel goed instellen en zal deze e-mail funnel al vanaf de website goed ingesteld moeten worden zodat je specifieke gegevens kunt meten zoals op welke pagina ze zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief. Of ze wellicht al wat items in hun winkelmandje hadden maar toch besloten om niet af te rekenen. Deze gegevens kunnen later het verschil maken omdat je zo verschillende groepen kunt indelen en deze allemaal andere content kunt sturen waar deze groep het beste op converteert. Ook retargeting kan hier een goede strategie in zijn om mensen die je website al eerder hebben bezocht gericht te adverteren.

Tot slot nog even

De bovenstaande 4 essentiële elementen van internet marketing zijn in een notendop uitgelegd om jou een idee te geven van hoe belangrijk deze onderdelen zijn in een online marketing strategie. En hoe deze onderdelen de groei van jouw bedrijf kunnen dienen. Om alles er uit te halen en elke marketing strategie volledig te benutten kun je het beste contact opnemen met een internet marketing bureau bij jou in de buurt om deze mogelijkheden te bespreken.