Verbeter jouw online vindbaarheid

Moet jouw webshop extra verkoop generen, of een evenement online in de kijker zetten? Dan kan een hoge ranking in Google je zeker bekoren. Maar hoe verbeter je jouw online vindbaarheid in die zoekmachine?

Google evolueert constant en het zoekalgoritme wordt steeds geoptimaliseerd. Black hat SEO is al langer te vermijden, daar wordt je tegenwoordig steeds strenger voor gestraft. De focus blijft nog steeds liggen op kwaliteitsvolle content, een degelijke linkopbouw en gebalanceerd gebruik van de juiste trefwoorden. Deze drie elementen blijven dus de basis wanneer je van start gaat om je online vindbaarheid te verbeteren.

Content is koning

De tijd waar je zomaar wat tekst kon (laten) generen, doorspekt met allerhande trefwoorden is al lang achterhaald. Pagina's met een hogere ranking door een automatische vertaling via de eigen vertaalmachine van Google, wordt nu ook afgestraft. Google wil originele, goed opgebouwde teksten die niet afwijken van de standaardtaal. Bovendien moet een tekst een meerwaarde bieden voor de lezer en moet deze vanuit dat standpunt zijn geschreven. De betrokkenheid is een meter voor Google om te zien of de teksten inderdaad meerwaarde bieden. De shares, likes en tijd die een bezoeker doorbrengt op jouw pagina zijn daarvoor meest gebruikt. Ook de frequentie waarmee jouw website wordt aangevuld met interessante content is belangrijk om goede scores te halen bij Google.

Kwaliteitsvolle teksten schrijven is echter niet eenvoudig. Daarvoor moet tijd, geld en kennis moet geïnvesteerd worden. Een SEO copywriter kan je hierbij helpen.

Linkbuilding

Deze factor staat ook al jaren bij de top 3 van belangrijke punten wanneer je het hebt over het verbeteren van de online vindbaarheid. Echter ook hier is dat een moeilijke opdracht. Hoe meer links je krijgt van andere kwalitatieve en goedscorende websites, die bovendien nog eens verband houden met het thema van jouw site, hoe meer Google je hiervoor zal belonen.

De reactie daarop was gastbloggen: teksten schrijven voor andere en gerelateerde sites, met daarin een link naar jouw pagina. Helaas werd dit op grote schaal misbruikt en paste Google zijn algoritmes hierop aan.

Linkbuilding hoef je bovendien niet enkel extern te zoeken, maar bekijk zeker ook de interne structuur van jouw website. Hebben de links wel een goede ankertekst met de juiste trefwoorden?

Linkbuilding hoeft ook niet langer een idee te zijn voor inkomende links, maar je hebt ook uitgaande links nodig. Wanneer jouw website linkt naar gerelateerde en goede externe pagina's, dan toon je aan Google dat ook jouw pagina verband houdt met dit thema. Hou echter wel rekening met volgende punten:

  • Uitgaande links mogen geen 404 opleveren.
  • Betaalde links zoals sponsors of affiliates moeten een no-followlink zijn.
  • Blijf weg van linkruilpagina's en systemen.
  • Gebruik goede ankerteksten, of gebruik de naam van de doelsite indien er geen trefwoord kan vinden.

Keuze van de trefwoorden

Trefwoorden vormen nog steeds een belangrijke rol, maar zoals eerder aangegeven is het overal laten opduiken van een serie trefwoorden al lang een doorn in het oog voor Google. De trefwoorden mogen nog gebruikt worden, maar wel op een correcte en eerlijke manier. Daarbij kunnen volgende aandachtspunten helpen:

  • Hou de 'dichtheid' van de trefwoorden in de gaten. Sleutelwoorden moeten dus meerdere keren op jouw pagina voorkomen, maar niet zo dat het opvalt of storend wordt voor de lezer. Het einddoel is nog steeds een informatieve tekst, om de lezer een antwoord te geven op zijn vragen of jouw onderwerp over te brengen.
  • Trefwoorden gebruik je best op belangrijke plaatsen op je pagina's, maar zorg ervoor dat ze niet te dicht bij elkaar staan. Doorheen de volledige tekst laten verschijnen is dus een zeer goed idee.
  • De trefwoorden moeten wel een aantal keer voorkomen, maar ook niet te veel. Over de juiste frequentie bestaan zeer veel theorieën. De beste frequentie weet echter niemand.
  • Gebruik de belangrijkste trefwoorden op prominente plaatsen. Vermeng ze dus in de metatitel, de metadescription, de h1-tag op jouw pagina en uiteraard in de tekst. Als het nog even kan, dan liefst ook in de ankertekst die naar die pagina verwijst.
  • Vergeet ook de variaties niet. verkleinwoorden, synoniemen en meervoudsvormen zorgen ervoor dat het algemene thema van de pagina verband houdt met jouw trefwoord.

Bron: ROIpartners