Retargeting: dé manier om twijfelende klanten alsnog binnen te halen

Iedere website krijgt te maken met bezoekers die de website weliswaar bezoeken, maar geen product bestellen of dienst afnemen. Dit betekent dat je een potentiële klant bent misgelopen! Er zijn verschillende manieren om deze potentiële klant alsnog om te zetten in een klant, die een product of dienst afneemt. Hoe? Door gebruik te maken van retargeting! Deze relatief nieuwe vorm van online marketing wordt al door een groot deel van de Nederlandse webwinkels ingezet om de conversie hiervan te verbeteren. In dit artikel vertellen we je meer over de werking van deze vorm van marketing. Door retargeting op de juiste wijze in te zetten, kun je de omzet van je webwinkel of bedrijfswebsite sterk verbeteren.

Wil je direct aan de slag gaan met deze marketingvorm? Kijk in dat geval eens op de website van LEQUAL! Dit is een online marketingbureau, die retargeting als een van haar diensten aanbiedt aan klanten.

Hoe werkt retargeting vanuit een technisch oogpunt?

Bij retargeting wordt er gebruik gemaakt van zogenaamde cookies. Dit zijn kleine scriptjes, die op de computer van een gebruiker geplaatst wordt. Elders kan deze cookie door een advertentiemechanisme herkend worden, waardoor het advertentiemechanisme de advertentie van je eigen webwinkel laat zien. Denk bijvoorbeeld aan een bezoeker die je eerst in je webwinkel komt en vervolgens naar Nu.nl vertrekt om daar het laatste nieuws te bekijken. In de advertentievensters op Nu.nl zullen nu advertenties getoond worden van de producten die binnen je webwinkel aan de potentiële klant zijn aangeboden.

Dankzij het gebruik van cookies is het relatief eenvoudig om gebruikers in een bepaalde groep in te delen. Denk aan gebruikers die enkel op overzichtspagina’s hebben gekeken en bezoekers die specifiek hebben doorgeklikt naar een individueel product. Door te variëren in cookies, kan het advertentiemechanisme hier onderscheid in maken.

Voornaamste voordelen van retargeting voor webwinkels

Het voornaamste voordeel van retargeting als een marketingstrategie werd reeds beschreven, namelijk: de mogelijkheid om potentieel geïnteresseerde bezoekers elders nogmaals te confronteren met de producten of diensten die je aanbiedt. Niet alleen voor webwinkels is deze marketingtechniek zodoende interessant, maar bijvoorbeeld ook voor bedrijfswebsites waarop losse diensten worden aangeboden. Uit verschillende studies van onder meer Google blijkt, dat veel mensen producten niet bij het eerste bezoek aan een webwinkel al bestellen. Dit zou onder meer verklaard kunnen worden door het feit, dat bezoekers de producten in verschillende webwinkels met elkaar vergelijken alvorens zij een product bestellen. Ze willen immers verzekerd zijn van de laagste prijs!

Wanneer een bezoeker je product elders nogmaals tegenkomt, neemt de kans toe dat deze bezoeker alsnog voor je product kiest en deze bestelt. Het spreekt voor zich dat retargeting alleen vaak niet voldoende is. Zorg bijvoorbeeld ook voor fraaie productfoto’s en beschrijf welke voordelen een product biedt ten opzichte van andere producten. Door een klant te informeren en vervolgens aan te zetten tot het bestellen van een product, zal de conversie van je website toenemen. Een marketingbureau kan je hier meer over vertellen.