3 tips voor de branding van jouw webshop

Een professioneel merk creëren. Dat doe je door goede branding van jouw organisatie. Daarbij moet je niet alleen denken aan het ontwerpen van een mooi logo maar aan tientallen andere merkuitingen waaraan mensen op straat, bij beurzen en evenementen en online direct kunnen zien dat het om jouw product gaat. Het gaat erom dat jouw huisstijl en jouw USP’s onderscheidend zijn en dat iedereen gelijk al kan zien dat het om jouw bedrijf gaat. Denk eens aan Starbucks. Denk je dan alleen aan de goede koffie? Waarschijnlijk denk je ook aan de duurzaamheid, de namen die op de bekers worden geschreven en aan andere dingen waarin zij anders zijn dan de andere koffieshops. Het gaat erom dat je een merk creëert. We geven je graag tips voor één van deze communicatie- uitingen: de branding van jouw webshop.

Uitmuntende klantervaring door goede service

Consumenten vinden klantenwaarderingen belangrijk. Meer en betere reviews geeft meer vertrouwen. Het is dus handig om hier rekening mee te houden op je webshop. Je kunt wel een mooie website en een goed product hebben, maar als je geen goede service hebt, zal je ook geen positieve klantenervaringen ontvangen. Beschik je al over goede reviews? Geef die dan een prominente plek op je webshop. Heb je deze nog niet? Het is slim om je USP’s ook bovenaan te plaatsen. Bezorg jij bijvoorbeeld ook in de weekenden? Of geef je een gratis cadeautje bij een bestelling? Zijn alle producten duurzaam? Plaats deze unieke eigenschappen van jouw shop bovenaan. Denk hierbij aan wat je doelgroep interessant vindt. Waarom zouden zij bij jou dit product kopen?

Ken je doelgroep: wees relevant en een autoriteit in jouw niche

Wees een expert op het gebied van jouw product. Verkoop je bijvoorbeeld hangmatten, opladers of kattenvoer? Het is vooral belangrijk dat je laat zien dat jij de expert bent op dat gebied. Kijk bijvoorbeeld naar opticiens. Specsavers maakt van zichzelf een autoriteit door aan te geven dat er alleen gediplomeerde opticiens werken. Hans Anders noemt zichzelf daarnaast dé opticien en audicien van Nederland. Tot slot geeft Pearle aan dat zij iedereen voorzien van deskundig advies. Je ziet hier dat deze drie winkels een expert zijn op het gebied van ogen. Als jij dit ook laat zien, straal je vertrouwen uit. Daarnaast is het belangrijk om goed te kijken naar je doelgroep en je product. Heb je bijvoorbeeld een supermarkt zal de consument de prijs misschien belangrijker vinden dan autoriteit.

Branding in elke stap van de bestelling: gratis goodies

Oké, je hebt nu bepaald wat jouw webshop uniek maakt en in welke branche jij autoriteit hebt. Vervolgens ga je nadenken over hoe je deze branding bij de klant brengt. Je kunt dit doen door een mooie huisstijl. Doe onderzoek naar lettertypes en kleuren en bepaal wat dit wordt voor jouw bedrijf. Laat dit vervolgens overal in terugkomen. Daarnaast kun je jouw klanten verrassen met leuke, opvallende en herkenbare producten. Doe bijvoorbeeld bij elke bestelling een pen met het logo van jouw bedrijf of een tas. Je kunt daarbij gelijk een enquête doen over hun ervaring en ze vragen deze in te vullen. Naast pennen en tassen bedrukken met jouw logo kun je dit met tientallen andere producten doen. Het belangrijkste is om uniek te blijven en de branding overal in door te voeren. Zo doet een kledingmerk voor meiden bijvoorbeeld altijd een velletje stickers bij de bestelling en een kaartje met bedankt. Dit is heel leuk voor de jonge doelgroep en persoonlijk. En een sieradenmerk stopt een chocolaatje in het mapje van de pakbon.

Bedenk zelf iets unieks en je doelgroep zal een positief gevoel krijgen bij de bestelling. Zo zorg je weer voor een goede klantervaring erbij!